Søkemotoroptimalisering

En del sider får en stor del av trafikken fra søkemotorer, for eksempel Google og Yahoo. Skal man få mange besøkende til siden må man derfor satse på å komme høyt opp i resultatene når brukerne søker på ulike ord. For å få til det må du begynne med å svare på noen spørsmål: Hvem er målgruppen? Hvilken informasjon er de ute etter? Hvilke ord bruker de når de søker etter den informasjonen? Svaret på det siste spørsmålet er nøkkelordene som du skal satse på.

Hvordan søkemotorene regner ut hvilke sider som er mest relevante for ordene som søkes på og dermed hvilke sider som kommer høyest opp i søkeresultatet, er hemmelig, men det er noen saker som mange er enige om (i alle eksemplene har vi ”Rendalen” som nøkkelord):

  1. Det er en fordel at andre sider lenker til din side, spesielt store nettsider med lignende innhold. Det er bra å finne sider som ofte bruker ordet Rendalen på sin nettside og sørge for at de linker til deg. For eksempel er det en stor fordel om det ligger en link til Rendalen idrettslag og løypelaget på kommunens nettside.
  2. Bruk nøkkelordene ofte i teksten, spesielt i overskrifter, i begynnelsen av teksten eller med fet stil.
  3. Når du linker til undersider på din egen nettside skal du bruke nøkkelordene i linken. Du skal ikke skrive ”Les mer om Rendalen her.”, men heller ”Her kan du lese mer om Rendalen

Husk å ikke overdrive, det kan gå ut over lesbarheten for mennesker, og søkemotorene kan straffe deg gjennom å la deg komme lavere i søkeresultatene.